Novosti
Prva stranaNovosti
 

Prva strana Reč direktora O školi Pesnik Miroslav Antić Zaposleni Učenici Eko kutak Takmičenja Vodič za osmake Novosti Dokumenti Javne nabavke moj esDnevnik Biblioteka Korisni linkovi Arhiva Letopis škole Kontakt
Administracija
 
Поштовани родитељи
 
 
13.04.2020.
Поштовани родитељи

Поштовани родитељи!

У новонасталим околностима у којима се налазимо сви, информационо-комуникационе технологије (у даљем тексту - ИКТ) заузимају доминантно место и у нашим свакодневним активностима, и у активностима наше деце. Шта су те ствари? Како функционишу? Како да се користе на продуктиван начин? Како се користе у конкретним условима ванредног стања? И још многа друга питаља намећу се свима...

ИКТ су сложене и нагло се мењају, па многе људе збуњују. Толико су продрле у савремени свет да их свако на известан начин разуме, али ти начини се често веома разликују. Управо због тога не смемо заборавити на неопходност правилне употребе ИКТ средстава, и у овом моменту извући маxимум – који нам она (ИКТ) пружа. Са друге стране, не смемо заборавити и на опасностима које се налазе на сваком кораку, у сваком моменту, и за нас (одрасле) и за нашу децу. Континуирани развој информационо-комуникационих технологија, као и све већа доступност интернета младима, омогућили су нове видове учења, забаве, комуникације, али и нове врсте ризика и насиља. Стога су последњих година покренуте бројне иницијативе којима се регулишу права деце и младих у дигиталном свету. Школа је у обавези да пријави сваку врсту ИКТ насиља, неправилног, недозвољеног коришћења ИКТ средстава, и у овим околностима - ванредног стања. Чињеница је се психолози , педагози у свом раду често сусрећу са децом и младима којима недостају вештине конструктивног коришћења интернета и заштите од потенцијалних ризика и насиља на интернету.

Шта све сматрамао дигиталним насиљем, на који начин се оно испољава:
 постављање узнемирујућих, увредљивих или претећих порука, слика или видео-снимака на туђе профиле или слање тих материјала СМС-ом, инстант порукама, имејлом, остављање на чету;
 снимање и дистрибуција слика, порука и материјала сексуалног садржаја;
 узнемиравање телефонским позивима;
 лажно представљање, коришћење туђег идентитета, креирање профила на друштвеним мрежама на туђе име;
 недозвољено саопштавање туђих приватних информација, објављивање лажних оптужби или гласина о другој особи на профилима друштвених мрежа, блоговима итд;
 промена или крађа лозинки;
 слање вируса;
 исмевање у онлајн причаоницама и на интернет форумима, непримерено коментарисање туђих слика, порука на профилима, блоговима;
 игнорисање, искључивање (нпр. из група на социјалним мрежама), подстицање мржње (по различитим основама) и др.
 ...
Када је реч о ванредној ситуацији, молимо родитеље и децу да обрате пажњу на Правила понашања на онлајн платформи :
 Платформа се користи само у сврху образовања, то јест за преузимање наставних садржаја и слања домаћих задатака.
 На платформи се не постављају непримерени садржаји.
 Платформа служи само за комуникацију између наставника и ученика.
 Забрањено је постављање личних података и података других особа.
 Пажљиво пратити добијена упутства.
 Злоупотреба платформе ће се кажњавати у складу са Законом.
 ...

Шта можемо учинити за нашу децу?
Мали подсетник, о правилној употреби ИКТ, за све нас!
Млађа деца:
Донесимо правила када је реч о употреби ИКТ:
 Одредимо дневни временски интервал, колико и када дете може да користи моб.телефон, таблет, лап-топ и сл.
 Донесимо кућно правило, да дете не може користити моб.телефон после 20.00 часова - на тај начин стварамо атмосферу за одмор и услове за добар сан.
 Одредимо са колико година дете може самостално да управља са ИКТ, и када може да има свој телефон.
 Квалитетно користимо заједничко време, подсетимо се „игара наше младости“: „Човече не љути се“, „Млин“, „Монопол“, “Игре меморије“,“Потапање бродова“, саставимо „пузле“
 и још много, много тога ...

Старија деца:
Будимо у току савремених дешавања! ИКТ се не може избећи у свакодневним, савременим токовима нашег живота. Управо због тога, у породици морају постојати правила која регулишу и ову област деловања. Ова правила могу бити различита, у свакој породици, у зависности од породичних прилика, околности и сл., у зависности од потребе саме породице, нпр.:
 За време вечере (или за време оброка) телефон не сме да буде на столу
 Дневно проведимо барем неколико сати квалитетног времена, које није везано за он-лине подручје, смс поруке, и слично.
 Разговарајмо са децом, донесимо заједничка правила понашања у овим околностима, која се односе и на употребу ИКТ.
 Градимо позитивну слику код своје деце, јачајмо дечје самопоуздање
 Будите добар слушалац и разговарајте о проблему (уколико га има), без осуђивања и критиковања

Линкови који препоручујемо – за почетак :
https://www.pametnoibezbedno.gov.rs/vest/1281

http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/priru%C4%8Dnik-interaktivni.pdf" rel="nofollow">http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2015/08/priru%C4%8Dnik-interaktivni.pdf
(Дигитално насиље, превенција и реаговање)

https://kliknibezbedno.wordpress.com/

http://www.pametanklik.rs/srp/roditelji/pocetnaroditelji.html" rel="nofollow">http://www.pametanklik.rs/srp/roditelji/pocetnaroditelji.html (паметни клик – за родитеље)

http://www.pametanklik.rs/srp/deca/pocetnadeca.html" rel="nofollow">http://www.pametanklik.rs/srp/deca/pocetnadeca.html (Паметни клик – за децу)

http://www.incesttraumacentar.org.rs/files/pdf/tagged.pdf" rel="nofollow">http://www.incesttraumacentar.org.rs/files/pdf/tagged.pdf (Приручник за заштиту деце и младих од сајбер насиља и примену у редовном наставном програму основних и средњих школа, превод: Инцесттраума – центар, БГ)

Нашим драгим родитељима, уместо закључка:
„Када учите своје дете да плива, пустите га у дубоку воду - тек када сте сигурни да је оно добар пливач, и када знате да неће потонути...“ Исти однос треба да имате и када је реч о употреби савремене информационе технологије. Тек онда, када сте сигурни да је дете савладало техике успешног коришћења ИКТ, и када је упознато да свим ризицима и замкама – које она носи, пустимо дете да самостално плива и у „тим водама“, али увек будите на опрезу, будите у току... Деца можда знају више о ИКТ, али одрасли знају више о животу. Они имају животно искуство, које често недостаје младима - у доношењу исправних одлука. Управо животно искуство одраслих и знања младих у области дигиталне комуникације – могу бити добитна комбинација!!!

Увек са Вама, Ваши педагози и психолози (Актив стручних сарадника града Суботице)

Pedagoško-psihološka služba

 
 
 
 
 
       
 

 

Copyright 2007 Nordnet D.O.O. Sva prava zadržana.